Saturday, June 18, 2016

13th Ramadhan

I read a post said that 

the most terrifying thing during Ramadhan, is when we found out the true evil in us is actually us, not the syaitan.

and I read a short story, telling about a kid asking his father. 

kid: why during Ramadan, we still doing sin thing, even syaitan have been locked in the hell? 

the father stir his coffee and as his kid to look into the cup. his father ask

father: why this spoon keep stirring although I had stop? 

kid: because it follows the coffee. 

father: right, because it follows the coffee for a some time but it will stop eventually. 
it is like ourself. 

when syaitan has been locked, we actually still behaving like syaitan as he been with us in the other months. he convince us to do sin and he let us use to live with that. 

but this will stop like the coffee. if we live by trying to avoid commit the sin, we will used to it. Ramadhan is a month that you have the chance to transform yourself, all by yourself. 

keep doing the good thing and it will naturals yourself. 




Monday, June 13, 2016

9 Ramadhan 2016

aku tak ingat pernah tulis pasal ni ke tak tapi hari ni untuk kesekian Ramadhan ni antara momen-momen yang aku rindu. 
semalam baru sembang dengan adik aku. sahur 8th Ramadhan, lepas aku kejut dia bangun, buka peti ais dan berdiri lama. 

dia kata tak tahu nak makan apa. 

aku senang, kurma dan susu.

penyudahnya, balik kerja semalam aku belikan roti untuk dia. tapi tak makan pun, sebab 9th Ramadhan ni aku bangun panaskan lauk berbuka semalam. 

momen yang kami sama-sama rindu, bila  bangun sahur kat rumah. kami hanya bangun cuci muka dan makan. semua sudah siap. 

siap nasi dan lauk dalam pinggan, air masak dan air bersusu kat sebelah. dengan kurma. sungguh, cuma duduk dan makan sahaja. semua sudah siap. 

mak akan bangun masak nasi, masak lauk, dia bersahur minum susu sahaja, dah siap dia kejut ayah. ayah bangun, bubuh nasi dalam pinggan, tuang air semua, baru kejut kami yang macam budak kecik walaupun umur sorang2 dah tua bangka. 

1st Ramadhan 2016 umur aku dah 25, tapi still mak ayah siapkan sahur. 

dan hari ni, bila jauh dari mak dan ayah, aku rasa sayu tengok tomyam dalam mangkuk. 

bertapa anak mereka yang sulung ni tak pernah bangun nak siap kan sahur.

hari ni sahur mak dan ayah berdua sahaja, untuk kesekian lama. sebab adik yang bongsu dah masuk poli. 


sayunya. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Blog Template by Delicious Design Studio